PROIECT TEMATIC,,VIN SARBATORILE!"
GRUPA MARE,,BOBOCEII CURIOSI"
NASAUD
Argument
În preajma
Sărbătorilor de iarnă trăim nostalgia desăvârşirii noastre spirituale, deoarece
Sărbătorile de Crăciun ne transpun pe un tărâm spiritual remarcabil. Ne împăcăm
cu noi înşine şi cu semenii noştri, prin iubire şi iertare, prin bucuria de a
fi împreună şi a deveni mai buni, mai darnici.
Un
rol important în decizia de alegere a temei l-au avut întrebările copiilor pe
care le pun de fiecare dată la început de iarnă: ” Când vine Moş Crăciun?”, „ Dar Moş
Nicolae?”, „ Care vine primul?”, „ De
unde are el aşa de multe daruri?”, „ De ce vine Moşul doar iarna?”.Implicarea în acest proiect le dă ocazia copiilor să-şi consolideze unele cunoştinţe despre Sărbătorile de iarnă, despre tradiţiile şi obiceiurile româneşti pe care le ştim de la strămoşii noştri, din dorinţa de a păstra vie frumuseţea şi prospeţimea lor.
Obiectivele
proiectului
·
Promovarea tradiţiilor şi
obiceiurilor de iarnă la nivel de unitate.
·
Trezirea curiozităţii si
interesului faţă de tradiţiile locale.
·
Dezvoltarea capacităţii de
sensibilizare a copiilor pentru a deveni purtători şi păstrători ai portului, tradiţiilor
şi obiceiurilor noastre.
·
Transmiterea obiceiurilor şi
tradiţiilor locale în forme accesibile preşcolarilor.
·
Sistematizarea cunoştinţelor
despre obiceiurile specifice de iarnă. antrenând capacităţi dobândite la
nivelul tuturor domeniilor experienţiale.
Descrierea
proiectului
Proiect: ,,Vin sarbatorile’’
Subteme: 1.,, Daruind vei dobandi’’
2. ,,Obiceiuri si traditii’’
3.,,In prag de Craciun’’
Grupul tinta: grupa mare
OBIECTIVE CADRU PE DOMENII EXPERIENŢIALE
DOMENIUL LIMBĂ ŞI COMUNICARE
OBIECTIVE CADRU
*Dezvoltarea capacităţii de exprimare orală, de înţelegere şi utilizare corectă a structurilor verbale orale
Obiective de referinţă
*Să participe la activităţile de grup, inclusiv la activităţile de joc, atât în calitate de vorbitor, cât şi de auditor;
*Să utilizeze în exprimare un limbaj oral corect din punct de vedere gramatical
*Să-şi îmbogăţească vocabularul activ şi pasiv pe baza experienţei proprii, activităţii personale şi (sau a relaţiilor cu ceilalţi)
*Să audieze cu atenţie un text, să reţină ideile acestuia şi să demonstreze că l-a înţeles, să reţină şi să reproducă expresii ritmate şi rimate.
DOMENIUL ŞTIINŢĂ
OBIECTIVE CADRU
*Dezvoltarea capacităţii de cunoaştere şi înţelegere a mediului înconjurător
*Stimularea curiozităţii privind explicarea şi înţelegerea lumii înconjurătoare
Obiective de referinţă
*Să-şi îmbogăţească experienţa senzorială pe baza cunoştinţelor prematematice referitoare la recunoaşterea, denumirea obiectelor, clasificarea, constituirea de grupuri/ mulţimi, , pe baza unor însuşiri comune luate în considerare separat, să numere corect în limitele 1-5;
*Să cunoască elementele componente ale lumii înconjurătoare (fiinţa umană ca parte integrantă a mediului);
*Să comunice impresii, idei pe baza observărilor efectuate
DOMENIUL OM ŞI SOCIETATE
OBIECTIVE CADRU
- Cunoaşterea şi respectarea normelor de comportare în societate, educarea abilităţii de a intra în relaţie cu ceilalţi;
- Dezvoltarea comportamentelor de cooperare, prosociale, proactive.
Obiective de referinţă
*Să respecte reguli simple de securitate personală;
*Să-şi adapteze comportamentul la cerinţele grupului în care trăieşte (grădiniţa, grupul de joacă);
*Să trăiască în relaţiile cu cei din jur stări afective pozitive
*Să manifeste prietenie faţă de colegii din grupul de joacă;
*Să utilizeze unelte simple de lucru pentru realizarea unei activităţi practice
DOMENIUL ESTETIC ŞI CREATIV:
OBIECTIVE CADRU:
- Formarea unor deprinderi de lucru pentru realizarea unor desene, modelaje;
- Formarea capacităţii de receptare a lumii sonore a muzicii
Obiective de referinţă:
·
Să
descopere lumea înconjurătoare cu ajutorul auzului;
·
Să
intoneze cântece pentru copii accesibile vârstei;
·
Să
exprime prin mişcare starea sufletească creată de muzica audiată;
·
Să
exerseze deprinderile tehnice specifice desenului şi modelajului în redarea
unor teme plastice;
·
Să
compună în mod original şi personal spaţiul plastic
DOMENIUL PSIHO-MOTRIC
OBIECTIVE CADRU
- Formarea deprinderilor motrice de bază şi utilitar applicative,
Obiective de referinţă
*Să aplice reguli simple de igienă personală şi colectivă
*Să se orienteze în schema corporală cunoscându-şi posibilităţile motrice ale fiecărei părţi
*Să perceapă componentele spaţio-temporale (ritm, durată, distanţă);
*Să-şi formeze corect deprinderile motrice de bază;
Centre de interes deschise şi materiale puse la dispoziţia copiilor:
BIBLIOTECĂ Cărţi ilustrate cu costume naţionale Vederi cu obiceiuri de Crăciun Biblia pentru copii Planşe ilustrate Albume foto şi reviste Cărţi cu sau despre obiceiuri tradiţionale Felicitări Invitaţii Caiete auxiliare Tăbliţe magnetice Cd-uri Cd-player |
ARTĂ Cărţi de colorat Creioane colorate Coli de desen Acuarele;Pensule Hârtie colorată, glasată, creponată şi autocolantă Lipici;Plastilină;Planşete Foarfeci;Sârmuliţe Suport din lemn pentru sorcove Conuri de brad Resturi de beteala Crenguţe de brad Ornamente din gips |
JOC DE MASĂ „Din jumătăţi întreg” „Alege şi grupează” Jetoane cu : imagini, cifre,obiecte specifice Coşuleţe Puzzle |
JOC ROL Costume naționale Costum de Moş Coşuleţe Măşti Trăistuţe Păpuşi Iesle Paie Toiag Bici Sorcove Clopoţei Fructe;Nuci;Covrigi |
ŞTIINŢĂ Costum National Obiecte tradiţionale Obiecte şi ornamente de brad Icoane Brad Lupa |
CONSTRUCŢII Piese „Lego” Mozaic Octogoane Cuburi din lemn, plastic Maşinuţe |
Resursele
proiectului:
·
Resurse procedurale
Brainstormingul;Ciorchinele;Explicaţia;Conversaţia;Problematizarea;Munca
pe grupe;Joc de rol;Observarea;Turul galeriilor.
·
Resurse materiale
Cărţi ilustrate cu costume
naţionale, vederi cu obiceiuri de Crăciun, Biblia pentru copii, planşe
ilustrate, albume foto, reviste, cărţi cu sau despre obiceiuri tradiţionale,
felicitări, invitaţii, caiete auxiliare, C. D.-uri, C. D –player, tăbliţe magnetice, creioane
colorate, cărţi de colorat, acuarele, coli de desen, pensule, hârtie colorată,
glasată, creponată şi autocolantă, lipici, plastilină, planşete, foarfeci,
sârmuliţe, suport din lemn pentru sorcove, resturi de beteală, crenguţe de
brad, „Din jumătăţi în întreg”, „Alege şi grupează”, jetoane, puzzle, bici,
sorcove, clopoţei, costume naţionale, costum de moș, coșuleţe, măşti, trăistuţe,
fructe, nuci, covrigi, păpuşi, iesle, paie, toiag, obiecte tradiţionale,
obiecte şi ornamente de brad, brad, lupă, lego, mozaic, octogoane, cuburi din
lemn, plastic, maşinuţe, aparat foto, xerox, calculator.
·
Resurse de timp
Trei săptămâni – 3.12.2012-21.12.2012
·
Resurse umane
copii;părinţi;educatoare;preot;reprezentanţi
ai comunităţii locale
Inventar
de probleme:
Ce ştiu copiii ? |
Ce doresc să afle? |
Iarna vine Moş Crăciun şi Moş
Nicolae Moş Nicolae lasă dulciuri in ghetuţe Mosul lasa o nuielusa pentru copiii rai Împodobim bradul Merg la colindat Primesc daruri |
Semnificaţia Crăciunului şi a
bradului împodobit Cine a fost Sfantul Nicolae? Cine a fost Mos Craciun? Să înveţe colinde Care este mesajul colindelor Ce costumaţie au colindătorii Cum se sărbătoreşte Crăciunul în satul natal Cu cine pot împărtăşi bucuria Sărbătorilor de iarnă |
Scrisoare
de intentie
Dragi
părinţi şi bunici,
În
următoarele trei săptămâni dorim să trezim interesul copiilor faţă de
practicile tradiţionale ale Sărbătorilor de iarnă moştenite din cele mai vechi
timpuri ce se desfăşoară şi în prezent în comunitatea noastră.În acest sens, vă
rugăm să purtaţi discuţii cu copiii dumneavoastră referitoare la ritualuri şi
obiceiuri specifice acestor sărbători.Vă rugăm, de asemenea, să ne sprijiniţi
în procurarea unor materiale ajutătoare legate de tema noastră: obiecte si costume
populare, icoane, costume şi măşti de urs, capră, cioban, clopoţei, sorcove,
stea, costum si mască de Moş, brad.
Vă
mulţumim că ne sunteţi alături!
Copiii
si educatoarea!
Parinte,
Suntem copiii
din grupa de prescolari si venim la dumneavoastra cu o rugaminte. Am dori sa
veniti la noi in vizita si sa ne
explicati cateva lucruri noi despre Mos Nicolae, Mos Craciun, Bradul de Craciun
si Iisus si nasterea acestuia. Orice explicatie pe intelesul copiilor ne va
ajuta
Va
multumim,
Copiii si educatoarea!
Centru
tematic
Cu materialele aduse de părinţi şi
copii vom organiza centrul tematic, într-un colt al grupei: cărţi, poze,
imagini, planşe, reviste, felicitări si icoane cu Naşterea Domnului, ornamente
specifice sărbătorii Crăciunului. Pe măsura înaintării proiectului, centrul
tematic se va îmbogăţii cu materiale.
Finalitatea
proiectului
Produsele rezultate in timpul
derulării proiectului:felicitări, podoabe pentru pom, expoziţii cu lucrări ale copiilor, album de fotografii din timpul derulării proiectului, portofoliu cu lucrări ale copiilor, spectacol prezentat părinţilor, primirea lui Moş Crăciun.
BIBLIOGRAFIE:
„Programa activitatilor instructiv-educative in gradinita de copii” editura V&Integral 2005
„Metoda varstelor timpurii”- editura Miniped, Timisoara 2002
„Biblia pentru copii”
Data/ziua |
ALA |
ADP |
Tema, domenii
experienţiale şi tipuri de activităţi implicate |
Luni 03.12.2012 |
BIBLIOTECA: -Povestea Sfantului Nicolae -„Puzzle” –„Scriu o scrisoare pentru Mos Nicolae” JOC DE ROL: -De-a gospodinele -„Pregatim prajituri” CONSTRUCŢII: -,,Ghetuţa lui Moş Nicolae” - „Drumul mosului” -„Casa lui Mos Nicolae” ŞTIINŢĂ -,,Alege darurile de la Moş Nicolae -„ Unde este greseala?” -Labirint ARTĂ -,,Colorăm daruri” -,,Desenează darul primit” „Coloram ghetutele lui Mos Nicolae” -Modelam nuielusa lui Mos Nicolae Jocuri şi activităţi recreative: -Cursa cu desagii moşului -Audiţie- cântece de iarnă -Joc muzical: Brăduţul -Joc de miscare,,Ninge,ninge” -Sfantul Nicolae-ppt” -Ed.religioasa:,,Cum ne comportam in biserica?”-conversatie |
1.RUTINE Primirea copiilor ( deprinderi specifice) Întâlnirea de dimineaţă Salutul românaşilor, prezenţa, calendarul naturii Joc de grup,,: Ce-am primit de la Moş Nicolae...” Micul dejun, gustarea (deprinderi specifice) Momentul de mişcare Gimnastica de înviorare Jocuri de mişcare în aer liber 2.TRANZIŢII: exerciţii ritmice, numărători, jocuri cu text şi cânt: -Ghetuţele -Iarna ne-a sosit in zori -Saniuta -Suntem pitici/voinici -Bat din palme -Cantecul fulgilor de nea 3.ACTIVITĂŢI OPŢIONALE 1,,Limba engleza’’ 2.,,Ne jucam cu Creionel’’ |
,,De
vorbă cu Moş Nicolae’’
DŞ-,,De vorba cu Mos Nicolae”-lectură după imagini
DEC-,,Iarna ne-a sosit in zori’’ cântec, joc muzical
|
Marţi 04.12.2012 |
,,Vine
Moş Nicolae’’
DLC-,,Legenda lui Mos Nicolae”-povestire
DŞ-,,Alege, grupează, numără jucăriile aduse de Moş
Nicolae”
|
||
Miercuri
05.12.2012 |
,,Ghetuţele’’
DLC-,,Ghetutele”-memorizare
DOS-,,Cizmulita lui Mos Nicolae”-aplicaţii
|
||
Joi 06.12.2012 |
,,Găseşte
darurile’’
DŞ-,,Numără darurile”(1-5)
DPM-Săritură în adâncime;joc,,Gaseste darurile”
|
||
Vineri 07.12.2012 |
,,Sa
fim mai buni de sarbatori”
DOS:,Fetita cu chibrituri”
DEC-,,Cadouri”-modelaj
|
Data/ziua |
ALA |
ADP |
Tema, domenii
experienţiale şi tipuri de activităţi implicate |
Luni 10.12.2012 |
BIBLIOTECA: „Citim imagini despre Iisus”-biblia „Bucuriile sărbătorilor de iarnă” – comunicare orală şi scrisă „De Craciun”-memorizare „Selectam si citim imagini cu obiceiuri de iarna” JOC DE ROL: „De-a colindătorii” „De-a gospodinele” CONSTRUCŢII: ,,Crengute de brad” „Ieslea lui Iisus” ,,Sorcove” ,,Bradul si elemente de impodobit”-puzzle ŞTIINŢĂ Ajută-l pe Moş Crăciun să găsească drumul corect”; ,Numara ornamentele de pe brad”fisa ,,Cauta si coloreaza triunghiul” ARTĂ ,,Glogulete,stelute,clopotei”-pictura ,,Covrigi pentru colindatori” „Coronita de Craciun”-aplicatie „Coloram imagini cu brazi si globulete” Jocuri şi activităţi recreative: Joc de mişcare: Dans tematic,,Dansul braduletilor” Joc distractiv:,,Bradul vesel mi-a soptit”( despre cadouri) -auditie „Colinde” -Joc de miscare:,,Capra” Ed. Sanitara: „Sa ne ferim de microbi |
1.RUTINE Primirea copiilor ( deprinderi specifice) Întâlnirea de dimineaţă Salutul românaşilor, prezenţa, calendarul naturii Joc de grup: Ce-am primit de la Moş Craciun?” Micul dejun, gustarea (deprinderi specifice) Momentul de mişcare Gimnastica de înviorare Jocuri de mişcare în aer liber 2.TRANZIŢII: exerciţii ritmice, numărători, jocuri cu text şi cânt: -Steaua sus rasare-colind -Daca vesel se traieste -Bat din palme -Sorcova -Bradulet,bradut dragut 3.ACTIVITĂŢI OPŢIONALE 1,,Limba engleza’’ 2.,,Ne jucam cu Creionel’’ |
,,
Iata vin colindatori”
DS-,,Datini si obiceiuri de iarna’’-lectura dupa
imagini
DEC-,,Steaua’’-colind-predare;Joc
muzical-,,Caprita’’
|
Marţi 11.12.2012 |
,,In
noaptea sfanta de Craciun”
DLC:,,Nasterea
lui Isus”-lectura educatoarei
DS:,,Cine stie,castiga!”-compunerea si descompunerea
numarului 5
|
||
Miercuri
12.12.2012 |
,,De
ce impodobim bradul?”
DOS:,,Legenda bradului”-povestea educatoarei
DEC: „Brad impodobit”-pictura
|
||
Joi 13.12.2012 |
,,O
brad frumos”
DLC:,,Bradul cu surprize”-joc didactic
DPM: „Mers în echilibru pe o linie
trasată” /„La colindat” – traseu aplicativ
|
||
Vineri 14.12.2012 |
,,In asteptarea lui Mos Craciun”
DS:
“Sa-l salvam pe Mos Craciun !”-joc didactic
DOS :Tablou
pentru Mos Craciun’’-lucrare colectiva
|
Data/ziua |
ALA |
ADP |
Tema, domenii
experienţiale şi tipuri de activităţi implicate |
Luni 17.12.2012 |
BIBLIOTECA: -Alege jetoane cu tradiţii de iarnă -Citim imagini despre naşterea lui Iisus” ,,Uite vine Moş Crăciun”-memorizare ,,Repetare poezii pentru serbare” JOC DE ROL -De-a Moş Crăciun -De-a serbarea -,,Masa de Craciun” CONSTRUCŢII: -Cadouri de la Moş Crăciun -Sania lui Moş Crăciun ŞTIINŢĂ ,,De unde vine Mos Craciun?” „Unde creste bradul si de ce este verde tot timpul anului?” -Selectează, grupează cadourile ARTĂ: -Modelam globulețe” -„Moş Crăciun” – pictura -,,Mos Craciun”-lipire Jocuri şi activităţi recreative: „Dansam in jurul bradului” -Aleargă la brăduţ -Audiţie- cântece şi colinde de iarnă -Joc muzical: Brăduţul meu -,,Ghici cine lipseste?”-joc de atentie -Ed.ecologica-,,De ce ploua,de ce ninge?” |
1.RUTINE Primirea copiilor ( deprinderi specifice) Întâlnirea de dimineaţă Salutul, prezenţa, calendarul naturii Joc de grup: ,,Când s-a născut Domnul Sfânt” Micul dejun, gustarea (deprinderi specifice) Momentul de mişcare Gimnastica de înviorare Jocuri de mişcare în aer liber 2.TRANZIŢII: exerciţii ritmice, numărători, jocuri cu text şi cânt: -Bunule tu Moş Crăciun -Eu sunt renul lui Moş Crăciun -,,Astazi s-a nascut Hristos “ -,,Sari renule,sari!” -,,Braduletul” 3.ACTIVITĂŢI OPŢIONALE 1,,Limba engleza’’ 2.,,Ne jucam cu Creionel’’ |
„ Vin sarbatorile!”
DŞ-„Sarbatorile de iarna” –evaluare
DEC- ,,Colinde”-repetare
|
Marţi 18.12.2012 |
„Uite vine Moş Crăciun”
DLC:,,Asteptam pe Mos Craciun”-joc didactic
DEC:,,Mos Craciun”-desen
|
||
Miercuri
19.12.2012 |
„Daruri de Crăciun”
DŞ-,,Ordonează mulţimile cu
daruri”
DOS-confecţii,,Felicitare de Craciun”
|
||
Joi 20.12.2012 |
,,În jurul bradului”
DŞ-,,Cate cuburi am ascuns?”-joc didactic
DPM-euritmie,,Dansul fulgilor de nea”
|
||
Vineri 21.12.2012 |
,,In prag de Craciun!”
DLC-repetarea poeziilor de Craciun invatate
DOS:Program artistic sustinut in fata
parintilor
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu